Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

Onnistuneet muutokset

Sunnuntain blogikirjoituksen jälkimainingeissa selailin nettiä ja etsin lisää artikkeleita onnistuneesta painonpudotuksesta. Löysin asiallisen ja kannustavan artikkelin Pertti Mustajoen blogista. Jaan linkin juttuni lopussa. Artikkelissa kerrottiin ravitsemusterapeutti Sirpa Soinin ja Pertin yhdessä tekemästä selvityksestä, jonka aiheena oli onnistunut laihdutus ja pysyvä ( vähintään 2 vuotta) painonhallinta. Pertti avaa kyselyn löydöksiä kannustavaan tyyliinsä. Voin allekirjoittaa monta esiin noussutta tosiasiaa omien asiakkaitteni kohdalla ja todistan pysyviä onnistumisia viikoittain valmennuksissani. Kannustan sinua lukemaan Pertin blogin ja nostan muutaman pointin esiin.

Kyselyssä oli mukana 158 henkilöä, 100 naista ja 58 miestä. Kyselyyn osallistujilta vaadittiin vähintään 10% painonpudotusta ja pudotettu paino oli pitänyt pysyä poissa vähintään kaksi vuotta. Osallistujat olivat laihduttaneet keskimäärin yli 30 kiloa painostaan.

  1. Suurin osa onnistujista oli laihduttanut useamman kerran
  2. Naisten laihduttamisen taustalla oli tyytymättömyys omaan ulkonäköön ja olotilaan, miehiä motivoi terveydentilan parantaminen ja energiatason nostaminen.
  3. 50% naisista onnistui yksin, ilman valmentajaa tai ryhmää ja peräti 72% miehistä. Joka 10. käytti apunaan VLCD- eli hyvin niukasti energiaa sisältäviä tuotteita. Suurin osa teki vähitellen pieniä muutoksia ruokavalioon.
  4. Suurin osa onnistujista söi ennen laihdutusta ja sen jälkeen 3-5 ateriaa päivässä. Vain pieni osa jätti aina aamiaisen väliin. Onnistumista näytti siivittävän takaiset ateriavälit ja vähintään kolme ateriaa päivässä.

Lisäksi onnistujat tekivät seuraavia muutoksia:

  • 78% lisäsi vihannesten määrää lautasella (vihannekset nostavat päivittäistä kuidun määrää, täyttävät ja tuovat kylläisyyden tunteen, mutta sisältävät vain vähän energiaa.)
  • 64% vähensi makeisten ja leivonnaisten syömistä ( rasvaiset ja sokeripitoiset herkut ovat energiapommeja. Pienessä keksissä yhdistyvät kaloripitoinen rasva ja sokeri. Kahdessa murokeksissä voi olla yhtä paljon kaloreita kuin annoksessa kaurapuuroa. Kumpi täyttää vatsan paremmin ja pitää nälän loitolla? )
  • 58% pienensi ateriakokoa (isolta lautaselta ja isosta valikoimasta tulee syötyä enemmän. Valitse pienempi lautanen, vältä runsaita buffet-pöytiä, älä santsaa.)
  • 33% söi vähemmän rasvaisia juustoja (rasvagrammassa on tuplasti enemmän energiaa. Pari siivua rasvaista juustoa vastaa energiassa lautasellista kasviskeittoa tai puuroa.)

Yllä mainittuja muutoksia tehtiin vähän kerrallaan ja ikäänkuin pois oppien vanhasta ja totutellen uusiin tapoihin. Onnistumisprosentti kasvaa reilusti, kun kaikkia muutoksia ei tehdä kerralla, eikä aseteta liian korkeita tavoitteita heti alkuun.

Ehkä kaikkein kannustavin ja positiivisin löydös koko artikkelissa oli se, että laihduttamisen ei tarvitse onnistua kerralla. Jojoilussa, epäonnistumisessa ja uusissa laihdutuskerroissa ei ole mitään vikaa. Ja tämän alleviivasi myös Professori Mustajoki artikkelissaan. Saa epäonnistua, saa yrittää viidennen kerran! Jokainen laihdutuskerta opettaa jotain uutta ruokailusta ja omasta itsestään. Epäonnistumisen jälkeen on kammettava itsensä uudelleen ylös ja yritettävä ehkä hieman toisella tavalla. Virheistä oppii ja seuraava päivä on uusi mahdollisuus!

”Kun olet ensin tehnyt suuret päätökset,
pienet asiat ratkeavat itsestään.
Tämä edellyttää, että usko itseesi on
vahvempi kuin epäilys.”

Lähde:

perttimustajoki.fi