Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

Laihduttaminen, painonhallinta ja minä-kuva

  

Kuuntelin liitteenä olevan Coconainen podcastin, jossa olin Tuire Grundströmin haastateltavana.

https://www.acast.com/coconainen/12.jataasolisitoiveenahoikkaolemus

Aiheena oli tammikuuhun mainiosti sopiva laihdutus ja elämäntapamuutokset. Ennen haastattelun alkua nauhalla kuullaan Coconaisten eli Noran ja Tupun keskustelua laihdutuksesta. Molemmat kertovat omista kokemuksistaan asian tiimoilta ja näitä pohdintoja kuunnellessani halusin  kirjoittaa aiheesta lisää. Jäin pohtimaan Noran ja Tupun eroavaisuuksia sekä naisten omaa kehon kuvaa kaiken kaikkiaan.

Nora on selkeästi painonhallitsija, ei laihduttaja. Nora kertoo olleensa aina normaalipainoinen, ”medium”, kuten hän itse toteaa. Hänellä on positiivinen ja terve suhtautuminen omaan kehoonsa ja hän on aina ollut tyytyväinen omaan kehon kuvaansa. Hän kertoo toimivansa juuri niin kuin normaalipainoinen toimii, esimerkiksi loman tai herkuttelupäivien jälkeen: jos housut tuntuvat hieman kutistuneilta ja epämukavilta loman jälkeen, palataan arkiruokailuun heti. Lomakilot karistetaan mahdollisimman pian ruokavaliota keventämällä ja ehkä liikuntaa lisäämällä. Ja ruoka- tai herkku överit, jos tällaista sanaa saa käyttää, ovat aivan normaalia käyttäytymistä. Joskus herkuttelu menee hieman yli ja hyvää ruokaa tulee syötyä liian paljon. Terveesti ruokaan suhtautuva palaa normaaliin syömiseen ja tasoittaa energian saantinsa seuraavien päivien aikana. Nora kertoi myös karistaneensa raskauskilonsa, 25 kiloa pian raskauden jälkeen. Hän halusi palata omaan ”nahkaansa” mahdollisimman pian ja koki olonsa epämukavaksi, ei itselle sopivaksi raskauden jälkeen. Nora koki olleensa aina normaalipainoinen ja halusi palata tähän olotilaan mahdollisimman pian.

Nora kertoi  myös detox-kuuristaan. Puhdistus-kuurin tarkoitus on yleensä puhdistaa suolistoa ja antaa paremmalle ravinnolle mahdollisuus lisätä hyvinvointia ja terveyttä. Tämä oli Norankin ajatus. Puhdistuskuurien tarkoituksena ei ole laihdutus, mutta usein kevyemmällä, raakaravinto-painotteisella ruokavaliolla painokin hieman putoaa. Suolistomme uusiutuu jatkuvasti ja solutasolla on mahdollista saada positiivisia muutoksia aikaiseksi jo muutaman viikon mittaisella kuurilla, jonka aikana nautitaan paljon marjoja, kasviksia ja maltillisesti hedelmiä. Lisäksi jokaisena päivänä juodaan ainakin kaksi litraa vettä ja erilaisia vihannesmehuja ja yrttiteetä. Kaikki sokeri, valkoinen vilja, liha ja prosessoidut tuotteet karsitaan ruokavaliosta.

Tupu kertoo aloittaneensa ensimmäisen laihdutuskuurinsa jo 12-13-vuotiaana. Hän oli tyytymätön omaan ulkonäköönsä ja koki olevansa lihava. Jälkikäteen nuoruuden kuvia katsellessa Tupu on todennut olleensa tuolloin aivan normaalipainoinen. Mistä tämä tyytymättömyys nuorena kumpusi? Tätä asiaa olisi hyvä selvittää samalla kun yrittää korjata omaa kuvaansa positiivisemmaksi. Tupu kertoo, että tyytymättömyys omaan ulkonäköön- ja kokoon on seurannut häntä kaikki nämä vuodet. Jopa laihtumisen jälkeen, yli 10 kiloa laihempana hän koki edelleen olevansa lihava. Omissa valokuvissa huomio kiinnittyy ensimmäisenä kaksoisleukaan, paksuihin reisiin tai liian isoon vatsaan. – Tämä sama asia, tyytymättömyys omaan minäkuvaan toistuu hyvin monien asiakkaitteni kommenteissa. Halu laihtua kumpuaa omasta negatiivisesta minä-kuvasta.- Voin myös itse allekirjoittaa tämän asian. Olin nuorena pyöreä ja sain kuulla siitä usein, varsinkin alakoulussa. Minua kiusattiin ja liikuntatunneilla olin aina viimeiseksi joukkueeseen valittavien joukossa. Kilpauintiurani aikana valmentajani Yhdysvalloissa kannusti minua laihduttamaan ja sanoi, että uisin vieläkin kovempaa 5 kiloa hoikempana, vaikka olin joukkueemme paras naisuimari. Jatkuva tarve laihduttaa seurasi minua usean vuoden ajan, vaikka olin jo täysin normaalipainoinen. Vasta raskauden jälkeen olen päässyt enemmän sinuiksi oman kehoni kanssa. Painon sijaan kiinnitän enemmän huomiota kaikkeen siihen, johon kehoni on kykeneväinen. Positiivisiin asioihin: olen vahva, notkea, hyväkuntoinen ja suoraselkäinen. Olen perusterve ja energinen. En syö mitään lääkkeitä ja energiaa riittää aamusta iltaan. Nämä asiat koetan muistaa silloinkin, kun mielestäni vatsani ei ole riittävän litteä tai hartiat näyttävät liian leveiltä.

Miksi meillä on niin erilaisia ajatuksia ja kuvia omasta kehostamme? Miksi täydelliseltä näyttävä nainen kokee olevansa pullukka? Kehonkuvasta muodostuu joko positiivinen tai negatiivinen riippuen siitä, millaisia kokemuksia ja tunteita keho on herättänyt elämän eri vaiheissa. Olemme hyvin haavoittuvaisia nuorella iällä ja lapsuudessa koetut arvostelut, kehoitukset laihtua tai syödä vähemmän istuvat tiukassa. Kun kuulemme lapsena arvostelua ulkonäöstämme, emme osaa kyseenalaistaa sitä. Jos lapsi tai nuori kuulee jatkuvasti olevansa lihava tai hieman pyöreä, istuu tuo ajatus todella tiukasti omassa ajatusmaailmassa.

Tänä päivänä media levittää kuvaa täydellisestä vartalosta, joka ei ole ainoastaan hoikka, vaan kurvikas oikeista kohdista ja toisaalta timmi ja sporttinen. Ei ole ihme, että lukuisten tutkimusten mukaan naiset kokevat ahdistusta näistä vaatimuksista. Ulkonäköpaineet lisäävät syömishäiriöitä, heikentävät naisten itsetuntoa ja ajavat kauneusleikkauskierteeseen.

Kun asiakas aloittaa laihduttamisen kanssani, koetan saada hänet ymmärtämään ja hyväksymään seuraavat asiat: a) perimää, kehon mallia, eikä mittasuhteita voida muuttaa laihduttamalla. Lyhytjalkaisesta, pitkäselkäisestä kehosta ei saada baleriinamaista vaikka kiloja pudotettaisiin kuinka paljon. Pyöreälantioisesta tai isorintaisesta naisesta saadaan hoikempi, mutta kehon malli säilyy samana laihemmassakin olemuksessa. b) uuteen kehoon ja peilikuvaan tottuminen vaatii aikaa. Oma mieli vääristää peilikuvaa yllättävän kauan niin, että 30 kiloa laihtunut näkee edelleen peilissä lihavan kuvansa ja esimerkiksi vaatekaupassa valitsee edelleen XXL-kokoisia vaatteita itselleen.

Mielestäni onnistunut laihdutus ja painonhallinta vaativat tietysti paljon oppimista ravinnosta ja uusia tapoja ruokailla sekä vanhojen ruokailutottumusten unohtamista, mutta myös runsaasti työtä oman pään kanssa. Jos mielen kanssa ei tehdä töitä laihduttamisen ohessa, on painonhallinta tulevaisuudessa haastavaa.