Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

Hoikaksi keinolla millä hyvänsä?

Luin mielenkiinnolla Kauneus ja Terveys-lehden uusimman numeron 10/2017. Siinä oli monen aukeaman verran juttua laihduttamisesta ja eri keinoista pudottaa painoa. Neljä onnistujaa kertoi tarinansa ja keinonsa, joilla olivat saaneet painonsa alas ja myös pysymään sen toistaiseksi uusissa lukemissa. Yksi onnistuja oli palkannut itselleen personal trainerin, jonka kanssa hän harjoitteli kolmen kuukauden ajan. PT oli myös antanut ruokavalio-opastusta ja asiakas laihdutti liikunnan ja uuden ruokavalion avulla yhdeksän kiloa kolmessa kuukaudessa. Toinen onnistuja kokeili liikunnallista nettivalmennusta, Lifted.fi, kolmas Fitfarmin laihdutusohjelmaa netin kautta ja neljäs Cambridge Ohjelmaa. Kaikki laihduttajat saivat opastusta viikoittain, toiset jopa useamman kerran viikossa. Kaksi laihduttajaa tapasi valmentajansa henkilökohtaisesti ja kaksi sai ohjeita netin kautta.

Ohjelmia ja laihduttajia yhdistää ainakin seuraava tekijät:
–  jokainen laihduttaja kertoi kokeilleensa useita eri laihdutuskuureja ja valmennusoppaita. Mikään niistä ei ollut toiminut pitkässä juoksussa.

  • kaikilla oli motivaatio todella korkealla ja he kokivat, että olivat löytäneen oman tapansa laihduttaa ja kuntoutua
  • jokaisen ohjelmaan kuului ruokavalio ja kolmeen runsaasti liikuntaa. Kaksi laihduttajista kuntoili paljon, jopa 5-7 treeniä viikossa.

Onnistujien tarinoita lukiessa on helppo todeta, että kaikissa ruokavalioissa energiamäärä oli selkeästi rajoitettu ja ruokavalikoima oli melko rajattu, osin jopa yksipuolinen. Yksi laihduttajista kokeili Fitfarmin dieettiä, jossa syödään pääasiassa rahkaa ja marjoja aamulla ja illalla, kanaa ja vihanneksia lounaalla ja päivällisellä. Riisit, pastat, leivät, eivätkä muuta nopeammat hiilihydraatit kuulu ruokavalioon. Fitfarmin superdieettiin ei kuulu liikuntaa.

Kilpirauhasen vajaatoimintaan apua saanut laihduttaja testasi Lifted.fi nettivalmennusta. Hänen tavoitteenaan oli saada kavennusta vyötäröön ja pömppövatsa kuriin. Liikuntatreeni koostui erilaisista kehon painolla tehtävistä harjoitteista, joista osa oli raskaita HIIT-treenejä. Mukana oli myös kevyempää joogaa. Ruokavalio oli hyvin yksinkertainen: raakapuuroa, viherjuomia, kalaa, pähkinöitä, tummaa salaattia ja paljon mausteita. Kahden kuukauden kuurin aikana vyötäröltä suli 10cm.

Cambridge Ohjelmaa noudattanut laihduttaja meni oikeaoppisesti kaikki tasot 1-6 läpi ja pudotti 36 kiloa vajaassa puolessa vuodessa. Ensimmäiseltä tasolta lähdettäessä syödään ainoastaan ateriakorvikkeita ja keho ajetaan ketoosiin. Seuraavilla tasoilla yksi korvike korvataan tavallisella ruualla ja vähitellen edetään tasolle kuusi, jossa syödään  4-5 ateriaa, normaalia ruokaa päivässä. Kuutostasoon mennessä on opittu oikea lautasmalli, itselle sopiva ateriakoko ja ruuan ”laimennus.” Lautaselle osataan koota riittävä määrä kasviksi ja juureksia ja lisäksi kalaa tai vaikkapa kanaa.

Hyvin koostetusta jutusta oli helppo koota laihdutuksen ja painonhallinnan kulmakivet:

  • hae apua laihdutukseen, ota itsellesi valmentaja/kannustaja. Valmentaja opettaa, tsemppaa ja auttaa hankalien hetkien yli. Monet kokivat myös tarvitsevansa valvovaa silmää.
  • jatka uusia tapoja jokaisena päivänä, älä lipsu. Laihduttamista ei saa lopettaa liian aikaisin, ennen päämäärää, muuten kilot alkavat tulla vähitellen takaisin.
  • koeta välttää liian tiukkoja dieettejä ja tee muutoksia pienin askelin. Tärkeintä on saada pieni energiavaje aikaiseksi jokaisena päivänä, jotta laihtumista tapahtuu. Jos käytät ateriakorvikkeita, opettele rinnalla oikeanlaista lautasmallia ja syö laadukkaampaa ruokaa.
  • mieti tavoitteesi harkiten: laihdutustavoitteen ei aina tarvitse olla joki tietty kilomäärä. Älä jää kiinni numeroihin. Tavoitteena voi olla kiinteytyminen, mahtuminen vanhoihin vaatteisiin, parempi kunto ja jaksaminen.
  • pyri saavuttamaan tavoitteesi tiettyyn ajankohtaan mennessä. Kukaan ei jaksa laihduttaa vuosikaupalla. Projekti on hyvä saada päätökseen, jonka jälkeen jatketaan uusien tapojen kertaamista.
  • liiku edes vähän, jokaisena päivänä. Nouse ylös sohvalta, kävele kauppaan, hanki pyörä. Liikunta virkistää ja auttaa varsinkin painonhallinnassa.

    

Teen päivittäin työtä laihduttajien kanssa. Osa asiakkaistani käyttää Cambridhe Ohjelmaa ja osa laihduttaa ruokavalion ja liikunnan avulla. Molemmilla tavoilla saadaan hyviä tuloksia, kun malttia ja pitkäjänteisyyttä löytyy riittävästi.

Kenelle suosittelen Cambridge Ohjelmaa:

  • reilusti ylipainoisille, painoindeksi yli 30. Ateriakorvikkeilla ja tarkkaan mietityllä ohjelmalla päästään hyvin laihduttamisen alkuun ja saadaan kannustavia tuloksia nopeasti. Jos painoa on pudotettavana vaikka 30-40 kiloa, on puoli kiloa viikossa hermoja riipivän hidasta. Taso-ohjelman avulla ensimmäiset kilot pudotetaan nopeammin kehon ollessa ketoositilassa. Kun ensimmäiset 10 kiloa saadaan pudotettua, olo ja askel kevenevät ja joskus jopa lääkityksiä voidaan pienentää. Monilla nopea tulos myös vahvistaa motivaatiota. Ensimmäisten tasojen aikana valmennuksessa käydään kerran viikossa.
  • MUTTA laihduttamista ei saa lopettaa kesken. Nopeasti pudotetut kilot tulevat salamana takaisin, jos palataan takaisin vanhoihin tapoihin ja lipsutaan ohjelmasta. Taso-ohjelman avulla opetellaan syömään tavallista ruokaa ja opitaan myös se, että paino heittelee kilosta jopa kolmeen päivästä riippuen. Ja se on ihan hyväksyttävää, eikä tarkoita epäonnistumista. Se ei anna lupaa kaiken ranttaliksi pistämiseen. Cambridge Ohjelma on suunniteltu niin, että se toteutetaan loppuun saakka eli tasolle 6, joka on painonhallintataso. Silloin ollaan toivottavasti alussa asetetussa tavoitteessa ja valmennuksissa voidaan käydä harvemmin. On kuitenkin tärkeää, että punnituksissa käydään ainakin vuoden ajan. Näin pysytään sovituissa muutoksissa kiinni ja paino saadaan pysymään alhaalla.

Ei ole yhtä oikeaa tapaa laihduttaa ja se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Mutta sen voin kokemuksesta sanoa, että laihduttaminen ja painonhallinta vaativat sitkeyttä ja tahdonvoimaa. Painonhallinta kuuluu jollain asteella jokaiseen päivään ja valintoihin. Kalorien laskeminen ja jatkuva syömisen vahtiminen eivät kuulu asiaan, mutta jonkinlainen tietoisuus omista valinnoista kuuluu.

Laihduttamista ja tulosten pysyvyyttä on tutkittu paljon. Linkkaan vielä mukaan jutun, jonka kirjoitin aiheesta aikaisemmin kesällä.

Tämä laihdutuskuuri toimii pomminvarmasti