Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

SHYE Coach 80/20- ruokavaliotyökirja

SHYE= See How You Eat Coach- applikaatioon kuuluva  80/20-ruokavaliotyökirja sai minut hyvälle tuulelle heti alkusivuillaan: alkuteksteissä on siteerattu edesmennyttä Tommy Tabermannia. ”Epäröinnin kynnyksellä kysy itseltäsi kuinka paljon rohkeutta uskallat jättää käyttämättä.”

Ja rohkeutta ja sitkeyttä laihduttamisessa ja painonhallinnassa tarvitaankin. Ja aimo annos harkintaa ja uskallusta. Rohkeutta seisoa oman päätöksensä takana sukujuhlissa, illanistujaisissa, lomalla ja hetkellisten houkutusten edessä. Uskallusta kohdata omat tarpeensa ja syyt ylipainon takana. Rehellisesti, silmästä silmään. – Tämän olen oppinut kantapään kautta itse painonhallitsijana sekä satojen asiakkaitteni kanssa.

See How You Eat Coach-ruokavalio-työkirjan viesti on selkeä: oikotietä onneen ei ole erilaisten pikadieettien avulla. Ne voivat auttaa laihdutuksen alkuun ja antaa lisää motivaatiota, mutta pysyvä painonpudotus kysyy aikaa ja muutosta suhtautumisessa ruokaan. Pysyvään muutokseen tarvitaan paneutumista, sitkeyttä, päivittäisiä pohdintoja ja hyviä valintoja joka ikisenä päivänä. Mukaan mahtuu toki herkutteluakin, kuten kirjassa 80/20- ajettelu tulee selkeästi esille. Kirja ei tarjoa yhtään uutta vippaskonstia, eikä pikaratkaisuja, vaan paljon asiaa järkevästä syömisestä ja painonhallinnasta. Lempeästi, mutta päättäväisesti armoa unohtamatta. Alkusivuilla pohditaan painonhallintaa laajemmin kuin pelkästään syömistä kartoittaen. Mistä koostuu hyvä elämä? Mitkä ovat laihtumisesta saadut hyödyt? Kuinka laihtuminen muuttaa arkea ja mitkä ovat suurimmat esteet matkalla? Työkirjassa on tehtäviä, joiden äärellä on tarkoitus viettää aikaa pohtien ja omia ajatuksia ylös kirjoittaen. Viesti on selkeä: tavoitteisiin päästään harjoittelun ja toiston kautta.

Työkirjan alussa käydään läpi laihduttamisen ja painonhallinnan yleisimpiä jarruja: väsymystä, epäsäännöllistä ruokarytmiä, turhautumista pikaratkaisuihin, kiireistä elämänrytmiä, liian tiukkapipoista otetta ja liiallista treenaamista. Jokainen osio käydään selkeästi läpi faktoihin nojaten niin, että lukija ymmärtää kompastuskivien taustat.

Hyviä tarinoita

Kirjassa on todellisia tarinoita laihduttajilta, jotka ovat yrityksen ja erehdyksen kautta löytäneet tasapainon elämäänsä. Erityisesti minua riipaisivat Jossuemilian ja Johannan tarinat. Erityisesti Jossuemilian, Jossun tarina kertoi siitä, kuinka epätoivoisesti pikadieettien ja hurjan treenaamisen avulla laihtumaan pyrkinyt nuori nainen väsähti ja vaipui liki epätoivoon. Kirjan toinen kirjoittaja Marikakin toteaa kommenteissaan, että Jossun elämä oli melkoista vuoristorataa usean vuoden ajan. Sellainen ei voi olla jättämättä jälkiä kehoon ja mieleen. – Jossun tasapainon löytäminen vaati pysähtymistä, asioiden kelaamista pohjamutia myöden, aikaa, uskallusta lopettaa laihduttaminen ja päästää irti liiallisesta fyysisestä kuormituksesta. Vastaavanlaisia tapauksia kohtaan viikottain asiakastyössäni.

Oli myös mielenkiintoista lukea kirjoittajien omat tarinat kirjan sivuilta. Mia Karlsson on työskennellyt hyvinvointialalla yli 15 vuotta mm. myynnin johtotehtävissä. Mian ideasta ja tutkimustyöstä syntyi applikaatio See How You Eat Coach, joka on ladattavissa App Storesta tai Google Playsta. Tuote on saanut hyvän vastaanoton ja applikaatiota ladataan ympäri maailman. Mia sai tuotteen kehitystyöhön lisää voimaa, kun laillistettu ravitsemusterapeutti Marika Venäläinen tuli tiimiin mukaan pari vuotta sitten. Myös 80/20 Ruokavaliotyökirjan naiset ovat kirjoittaneet yhdessä. -Kehittäjä Mia Karlsson kertoo saamistaan käyttäjäpalautteista:” Ihmiset rakastuvat sovellukseemme, koska se on helppokäyttöinen ja visuaalinen. Sydämistä ja viikkoyhteenvedosta tykätään. ”Jokainen päivä on uusi mahdollisuus aloittaa puhtaalta pöydältä”. Monet iloitsevat sovelluksesta, joka auttaa tapojen muuttamisessa. See How You Eat Coachia käytetään sitoutuneemmin kuin kilpailevia sovelluksia. Pelillinen lähestymistapamme koukuttaa – kaikkia ominaisuuksia ei saa käyttöön, ellei käytä sovellusta päivittäin kolmen viikon ajan.”

Ole armollinen ja kirjaa oivallukset

”Täydellisyyteen pyrkivästä suorittamisesta on vaikea pyristellä eroon. Itsensä ruoskiminen ei tuo mukanaan mitään hyvää.” Silti niin moni laihduttaja piinaa itseään tiukoilla kalorirajoituksilla vuodesta toiseen ja kiusaa kehoaan rankoilla treeneillä ilman lepopäivä. Niinkuin Jossu ennen tasapainon löytymistä. Kirjassa käsitellään melko lyhyesti armollisuutta ja itsensä hyväksymistä. Tästä aiheesta olisi ehkä voinut olla vielä hieman tuhdimpi sanoma. Tosin elämäntilannetta käsittelevässä osiossa pohjustettiin jo aihetta.

Kirjan lopussa on tilaa omien oivallusten kirjaamiseen. Tärkeä pointti. Pysyvät muutokset voivat  syntyä vain ja ainoastaan omien oivallusten kautta. – Mitä matkan aikana on tullut opittua? Mitkä muutokset jäävät arkeen? Mistä tavoista olen päässyt eroon tai mitkä uudet ovat tulleet tilalle? Mistä oma 80/20- elämä ja ruokailu muodostuvat?- Omassa valmennustyössäni huomaan, että pysyviä laihdutustuloksia saavuttavat ne henkilöt, jotka pitävät laihduttamisen, uusien tapojen vahvistamisen ja itsensä tutkimisen aktiivisena koko ajan. Laihdutus ei ole projekti, vaan pitkä matka, jonka maali on vasta vuosien päässä. Nopean laihdutuksen aikana uudet tavat eivät ehdi vahvistua ja parin ”lipsahduksen” jälkeen vanhat tavat ottavat vallan ja paino alkaa nousta. Tähän auttavat ainoastaan aika, uusien tapojen harjoittelu ja mielen harjoittaminen ja kohdistaminen muutosta tukeviin, tärkeisiin asioihin.

Kirja on mielestäni helppolukuinen ja selkeä olematta kuitenkaan liian heppoinen apuväline laihduttajalle. Yhdessä ladattavan applikaation kanssa se opettaa ja ohjeistaa säännölliseen ruokailuun, oikeanlaiseen annoskokoon ja -malliin sekä riittävään kasvisten nauttimiseen päivittäin. Olen käyttänyt sovellusta puhelimessani ja pakko tunnustaa, että muistutukset ”syö välipala”, ”syö iltapala” yllättävät minut joka kerta. Joko 3-4 tuntia on kulunut edellisestä ateriasta? Joko on aika taas syödä? Ei oikeastaan ole vielä nälkä. Mutta juuri silloin pitää syödä, koska puolen tunnin päästä voi olla kiljuva nälkä ja silloin fiksujen valintojen tekeminen on paljon haastavampaa.

Suosittelen lämpimästi sovellusta ja työkirjaa!

”Rohkeus on sitä ettet sulje silmiäsi kun vihdoin saat ne auki”- Tommy Tabermann

www.seehowyoueat.fi

www.seehowyoueat.com (englanninkieliset sivut)