Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

Haluatko muutosta aikuisten oikeasti?

Päätin tänään päästellä hieman höyryjä ulos. Olen pohtinut näitä asioita jo jonkin aikaa ja olen edelleen hieman ymmälläni. Tuntuu kuin työvälineet olisivat välillä hukassa. Asiakkaani saavat minut satunnaisesti hämilleni ja neuvottomaksi. Ei riitä, että minä haluan asiakkaani parasta ja pysyvää muutosta. -Opetan elämäntapamuutosta, laihduttamista, painonhallintaa, uuden suunnan etsimistä. Millä ikinä nimellä haluat muutosvalmennusta kutsua. Asiakkaani ottavat minuun yhteyttä, koska ovat tyytymättömiä nykytilanteeseensa. Useimmiten ensimmäinen syy on ylipaino. Liikakiloista ja hankalasta olotilasta pitää päästä eroon ja nopeasti. Syömistä vähennetään ja herkkuja karsitaan, mutta jo melko pian voin todeta, että ongelmana eivät ole ainoastaan ruoka tai herkut. Tai kyllä herkuttelu, ylensyöminen ja napostelu ovat tuoneet ylikilot, mutta taustalla on paljon enemmän. Tietysti. Ylikuormitusta töissä, liian vähäistä liikuntaa, lyhyttä palautumista, jatkuvaa huonoa omaatuntoa töissä ja kotona, jatkuvaa istumista, kehon kuivumista, huonoja ihmissuhteita ja työilmapiiriä. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. – Mutta taustalla olevien ongelmien näkeminen, myöntäminen ja muuttaminen onkin sitten ihan toinen juttu.Hieman sarkastisesti pureudun näihin muutoksen jarruihin. Kun toimit seuraavasti, muutoksesta tulee entistä haastavampaa.

  1. Lue kaikki mahdollinen uusi tieto laihduttamisesta, superfoodeista, maidottomasta, gluteenittomasta ja paleo ruokavaliosta. Jätä kertaheitolla maito, viljat, sokeri ja punainen liha pois ruokavaliostasi ja nauti ainoastaan raakaruokaa. Kokeile tätä maksimissaan kaksi viikkoa ja totea sen jälkeen, että dieetti ei sovi sinulle. Olet jatkuvasti nälkäinen, päätä särkee ja ruuan valmistaminen on aivan liian hankalaa ja hidasta. Jatka sitten pelkillä ateriakorvikkeilla seuraavat kaksi viikkoa ja ihastele viiden kilon painonpudotusta. Helppoa ja nopeaa, eikä tarvitse miettiä, mitä lautaselle kasaa. Jatka niukalla ravinnolla seuraavat kaksi kuukautta ja pudota seuraavat viisi kiloa. Samalla kuitenkin laske päiviä, jolloin saat palata takaisin vanhaan ruokavalioosi ja ostaa viikonlopuksi kaikenlaista herkkua,  jonka olet itseltäsi kieltänyt dieetin aikana. Ihmettele sitten, kuinka nopeasti kaikki laihdutetut kilot löytävät tiensä takaisin  ja aloita kuukauden päästä uusi kokeilu uusilla tuotteilla. Totea, että sinulla on huonot geenit ja varmasti liian hidas aineenvaihdunta. Jatka aineenvaihdunnan sekoittamista uusilla kuureilla ja välillä syö yli äyräiden ja ihmettele sokerihumalaa, lamaannusta ja aivosumua.  – Käytä paljon aikaa ja energiaa kaiken uuden tieton hankkimiseen, mutta kokeile niitä ainoastaan muutaman viikon ajan. Kyllähän tuloksia pitää saada nopeasti ja tehokkaasti!
  2. Olet tottunut työssäsi olemaan tehokas ja aikaansaava. Tee kaikki itse ja delegoi mahdollisimman vähän. Vaikka työpäiväsi ovat pitkiä, älä anna periksi muissakaan asioissa. Pidä koti tip top-kunnossa, kuskaa teini-ikäisiä lapsiasi harrastuksiin, auta vanhempiasi, lenkitä koiraa ja tee kokkaa viikonloppuisin ruokaa perheelle pakastimeen. – Jos työpäiväsi venyvät pitkiksi, herää aikaisemmin ja tee treeni vaikka aamukuudelta, että varmasti ehdit harjoitella ainakin kolmesti viikossa. Koska aikaa treenaamiselle on vähän, valitse mieluiten kovia, tehokkaita treenejä. Käy cross fitissä, body attackissa, HIIT:ssa tai muilla kovatempoisilla tunneilla. Suhtaudu joogaan, pilatekseen, meditointiin ja muihin kukkahattutäti-meininkeihin suurella varauksella. Pidä kierrokset ylhäällä työpäivän aikana kahvilla, pepsi maxilla ja nopeilla hiilihydraateilla. Jos kone alkaa yskiä ja hapot nousta kurkkuun, hae happosalpaajia lääkäriltä. Jos vatsa reistailee, ummettaa ja vatsa on täynnä kaasua, käytä laksatiiveja ja tee suolihuuhteluja. Mutta älä missään nimessä lepää, palaudu, äläkä hidasta tahtia. Ai niin, ja 4-5 tunnin yöunet riittävät mainiosti.
  3. Suhtaudu kaikkeen uuteen epäilevästi. Muutos ei ole mahdollisuus, vaan uhka. Pidä kiinni vanhasta, äläkä antaudu kokeilemaan uutta, varsinkaan jos et osaa sitä täydellisesti. Voit vaikka epäonnistua tai valita väärin. Vaikka olisit tyytymätön tilanteeseesi, jatka samaan malliin. Märehdi silti asiaa jatkuvasti ja anna tilanteen syödä energiaasi. Valita ja piehtaroi ongelmissasi. Pura mieltä ystäville.  Tai hauku pomo tai syytä nais/miesystävää tai lapsia tai ainakin vanhempiasi. Mutta älä muuta mitään!

Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta en usko sen olevan muutoksen kannalta järkevää. Jokaisen pitää löytää oma tiensä ja kohdata omat haasteensa. Mutta ensin pitää pysähtyä ja miettiä, mitä oikeasti haluaa. Tai oikeammin pohtia, minkä eteen on valmis tekemään työtä ja jopa uhrauksia. Minkä epävarmuuden tilan on valmis kokemaan, kuinka monta kertaa on valmis epäonnistumaan ja silti yrittämään uudestaan. Muutokset eivät juurru yli yön. Pysyviä ja pitkän tähtäimen tuloksia ei saavuteta pikakuureilla. Muuutoksen tekeminen ja uusien tapojen automatisoituminen vaativat satoja, tuhansia, satojatuhansia toistoja. Epäonnistuminen, ”repsahtaminen” ( alan muuten inhota tuota sanaa!) ei anna lupaa palata vanhaan. Aikaisemmat epäonnistumiset tai periksi antamiset eivät saa ohjata uutta polkua. Jokainen uusi päivä on mahdollisuus tehdä parempia valintoja.

 

Muutos on TIETOINEN, HARKITTU päätös

Monesti asiakas tulee luokseni ja haluaa laihtua, aloittaa liikunnan ja nukkua paremmin. Kun sitten aloitamme muutokset pienin askelin, alkaa aktiivinen vastarinta. ”Mutta kun perjantaina on isot juhlat ja ensi viikolla kaupunkiloma ja seuraavalla viikolla kummitytön valmistujaiset. Kyllä mä haluan nauttia juhlista ja syödä kakkua. Ja ensi viikolla on pari iltamenoa ja lapsiakin pitää kuskata harrastuksiin.”  Niin. ”If there is a will, there is a way.” En pyydä jättämään kaikkea hauskaa väliin ja jyrsimään porkkanaa valmistujaisissa. Pyydän ainoastaan valitsemaan juhlissakin sen tien, josta olemme yhdessä sopineet ja johon asiakas on itse sitoutunut. Ei elämä ole vähemmän elämisen arvoista tai tylsempää, vaikka ei saakaan maistaa jokaista piirakkaa tai kakkua. Eikä se varsinkaan ole se tapa, jolla mennään tavoitetta kohden. Jos päämäärä on selkeä, itse asetettu ja olet sen eteen valmis hieman ponnistelemaan, niin juhlien ja lomien pitäisi sujua helposti suunnitelman mukaan. Roomasta voi nauttia muutenkin kuin syömällä käyttäen muita aisteja.

Väitän, että monilla vauhtisokeus ajaa tärkeiden etappien ohi. Pohdinta, askelmerkkien laadinta ja tavoitteen saavuttamisen merkitys pitkällä tähtäimellä jää tekemättä. Viikonlopun herkuttelun tai loman jälkeen syntyy halu tehdä jotain toisin, paremmin. Lomalla on ollut aikaa pysähtyä ja pohtia, mikä on itselle merkityksellistä. Mutta arki jyrää vanhoilla rutiineilla kuin katupora ja hyvät päätökset unohtuvat ensimmäisten kiireellisten palaverien jälkeen.- Pitää olla suunnitelma ja askelmerkit, joita noudatetaan jokaisena päivänä. Ei murehdita menneitä, eikä stressata tulevasta. Tehdään ainoastaan parhaat valinnat tänään. Today matters.

Ja valinta on sekin, että tänään, ihanan aurinkoisena sunnuntaina en jatka tätä kirjoitusta pidempään, vaan täräytän sen sivuilleni. Ghostride (Ghost on maastopyöräni merkki) suuntaa tänään Nuuksion metsiin. Repussa termari, voikkarit, pyyhe ja kiikarit. Jos vaikka pääsisi heittämään talviturkkinsa fillariretken jälkeen!

Ihanaa ja aurinkoista kevättä Sinulle ja kiitos, että jaksat lukea blogiani.