Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

Sykemittari saa minut liikkeelle

Olen suosinut kotimaista Polarin sykemittaria jo 10 vuoden ajan. Hyvä yhteistyö Polarin kanssa alkoi  FAF:n ( Fitness Academy of Finland) aikoihin, kun opetimme kurssilaisillemme sykemittarin käyttöä ja sykkeen tulkintaa. Olen kulkenut sykemittari ranteessani viimeiset vuodet ja Polarin käyttöjärjestelmä sopii blondiin päähäni. Nappuloita painelemalla, yrityksen ja erehdyksen kautta saa selkeät ohjeet käytöstä, eikä uuden sykemittarin käyttöönottokaan vaadi insinööriosaamista.

Olen viimeisien vuosien aikana testannut lähes kaikki Polarin mittarit ja pyrin aina hankkimaan uusimmat mallit testattavaksi. Mielestäni treenarin pitää tuntea sykemittareiden ominaisuudet ja osata opastaa niiden käytössä. Lähes jokaisella asiakkaallani on sykemittari, mutta kysyessäni niiden käytöstä, on vastaus usein sama: ”kyllä se mulla jossain laatikon pohjalla on, mutta patterit taitavat olla lopussa ja sykevyö hukassa. Enkä mä oikein osaa käyttääkään mittaria.” Mielestäni mittari on oiva tapa motivoida asiakasta seuraamaan omaa kehitystään ja siksi toivon heidän mittaria käyttävän. Omia viimeisimpinä hankintojani ovat olleet m400 ja m200-mittarit. m200 halusin ostaa siksi, ettei sen kanssa tarvita erikseen sykevyötä treenin aikana.

Olen viimeisimpien kuukausien aikana käyttänyt kumpaakin mittaria vuorotellen ja vertaillut niiden antamia arvoja, mm. päivittäistä arviota aktiivisuudesta ja kalorikulutusta. Koska suurin osa asiakkaistani on painonpudottajia, haluan ymmärtää tuota päivittäistä kalorien kulutusta tarkemmin. Seuraan omaa ja asiakkaitteni kehitystä Polar flow-palvelun kautta ja opetan sen käyttöä myös asiakkailleni. Treenitietojen, aktiivisuustason, unen ja painon seuranta viikko- ja kuukausitasolla avaavat asioita ihan eri tavalla  minulle ja asiakkailleni. Treenipäiväkirjan tulkitseminen on tarpeellista esimerkiksi silloin, kun harjoitukset eivät kulje suunnitellulla tavalla tai paino alkaa jumittaa. Ovatko harjoitukset liian rasittavia, onko palautuminen laiminlyöty, ovatko treenit liian kevyitä ja uni heikkoa vai mistä on kyse? Mitä näyttää kuntotesti, joka on helppo suorittaa aamulla ennen sängystä ylös ponkaisemista. Säännöllinen harjoituspäiväkirjan synkronointi ja seuraaminen ovat oiva apu valmentajalle ja kuntoilijalle.

Uusimpana mittarina sain koekäyttöön Polar A360 mittarin. Siro ja kauniin värinen mittari oli kuin koru ranteessa. Design on ollut mielestäni Polarin heikoin lenkki aina. Mutta uusi A360 on kapea ja melko litteä. Kuljin mittari kädessä yötä päivää 18 vuorokauden ajan ja käytin sitä jokaisessa harjoituksessani, yhteensä 14 kertaa. Harjoituksen alkaessa mittari on helppo käynnistää ja pulssi mittautuu ranteesta. Kahden viikon koekäytön pohjalta voisin kertoa seuraavaa:

+ kaunis design, huomaamaton ranteessa

+ helppo käyttää, ei liikaa toimintoja tavalliselle kuntoilijalle

+ mittarin näytössä hauskana ominaisuutena mm. näytön värin muuttuminen sitä mukaan, kun päivän aktiivisuus kasvaa

  • synkronointia yllättävän hankalaa: yhteys katkeaa mittarin ja tietokoneen välillä, ohjelma ei käynnisty
  • sykemittari pitää ladata usein, akku ei riittä kauaa, jos harjoittelee esim. 2xpäivässä
  • itse kellossa pieni osa, joka pitää irroittaa synkronointia/latausta varten. Kahdesti jo melkein hukkasin pienen palasen

Loppuyhteenveto:

Sanovat tutkimukset mitä tahansa, minä väitän jonkinlaisen aktiivisuusmittarin motivoivan liikkumaan. Arkiliikunta näkyy hyvin saldossa ja askeleita kertyy yhtä mukavasti kauppareissulla kuin hikilenkilläkin.