Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

Chiabatasta ja suklaasta eroon tasaisella ateriarytmillä

img_0441

Christina Gröhn aloitti asiakkaanani viime maaliskuun alussa. Ensimmäiseen tapaamiseen saapui hiljainen, hieman sanojaan harkitseva rouva. Hän kertoi alkuhaastattelussa kärsivänsä kolottavista nivelistä, epämääräisestä huonosta olosta ja turvotuksesta. Vaikka kävely oli hankalaa ja ajoittain kivuliasta, lenkkeili Christina silti päivittäin koiransa kanssa kivun sallimissa rajoissa. Koko laihdutusmatkan ajan. – Tämä sitkeys kuvaa Christinaa hyvin. Laihdutuskuurin aikana hän noudatti ohjeita pilkun tarkasti ja muutti ruokailutottumuksensa täysin. Entisestä chiabatan mutustelijasta tuli marjojen ja vihannesten suurkuluttaja. Myös hyvät proteiinit löytyvät nyt aina jääkaapista.

Christinan kilot olivat kertyneet vähitellen useamman vuoden saatossa. Lentoemäntätyössä syöminen oli epäsäännöllistä ja suuhun meni, mitä koneesta sattui löytymään. Joskus kerrosleipä, joskus suklaapötkö tai kaksi. Päivän pääaterian nauttiminen meni useasti myöhäiseen iltaan. Pitkän lennon jälkeen väsymys aiheutti sen, että kunnon ruokaa ei välttämättä jaksanut enää kokata. Joten illalla tuli syötyä lisää leipää ja pikku suupaloja.

Christina on perusterve, eikä ruoka-allergioita ole. Kimmoke laihdutukseen tuli ystävältä, joka kertoi laihtuneensa Cambridgeohjelmalla.

Christina aloitti laihduttamisen maaliskuun alussa ja energiataso kohosi huomattavasti heti ensimmäisten viikkojen aikana. ”Alkuepäuskosta huolimatta paino lähti putoamaan reipasta tahtia. En ehkä itse uskonut, että ohjelma voi toimia näin hyvin. Tiinan, valmentajani vankka usko ja kokemus auttoivat uskomaan, että kyllä minä laihdun,” kertoo Christina alun tuntemuksista.

Christina oli yllättynyt siitä, kuinka helppoa laihduttaminen oli. ”En tuntenut nälkää, kun ateriavälit pysyivät tasaisina.” Christinan askel on keventynyt, eivätkä polvetkaan vaivaa enää samalla tavalla. No, kun reilut 17 kiloa on poissa polvia kuormittamasta, niin juoksukin varmasti jo onnistuisi. Christina nauttii lenkkeilystä koiransa kanssa ja päivässä taittuu ainakin kaksi pitkää lenkkiä, joskus jopa kolme tuntia kerralla.

Olen koko valmennussuhteen ajan ihaillut Christinan tyylikkyyttä: vaatteet sointuvat väreiltään aina yhteen, huulipuna sopii käsilaukun väriin ja pukeutumisessa on aina jokin pieni juju. Christina tunnustaa olevansa ikuinen esteetikko. Ja nyt, 17 kiloa keveämpänä on entistä mukavampaa sovitella uusia vaatteita.

Painonhallinta mietityttää hieman, mutta Christina uskoo selviytyvänsä.

“Säännöllisestä syömisestä pitää pitää kiinni ja aina muistaa syödä lounas.” Christina on huomannut, että veden juomisen lisääminen on myös parantanut jaksamista ja hyvää oloa. “Annoskokoni ovat myös pienentyneet ja huolehdin riittävästä proteiinin saannista.”

Christinan tärkeimpiä opittuja asioita ovat:

  • ruokailun aikataulutus, aterioita ei saa jättää väliin
  • kunnon ruokaa lautaselle välipalojen sijaan
  • riittävästi vettä
  • vatsa täyttyy hyvin ilman sokeria ja valkoisia jauhoja. Makeasta ja sen himosta voi päästä eroon, kun syöminen on kohdallaan.

Christina kannustaa aloittamaan laihduttamisen nyt. Ei huomenna, ei seuraavana maanantaina, ei ensi kuussa. Mitä nopeammin teet päätöksen ja aloitat, sitä pikemmin pääset nauttimaan tuloksista.

“On hieno tunne, kun on tehnyt jotain oman terveytensä eteen. Enkä voi vähätellä kivaa tunnetta, kun vaatekaupassa ei tarvitse suunnistaa “telttaosastolle. Kannustan kaikkia ryhtymään toimeen, laihduttaminen ei ole tähtitiedettä.

”Olen onnellinen omasta saavutuksestani!”, hehkuttaa iloinen ja tyylikäs Christina.

christina            christina2    Christina maaliskuussa 2016                                                                   img_0428  Christina lokakuussa 2016, 17,2 kiloa kevyempänä