Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

Kiire on huono tekosyy

img_4639

Vastaan liki päivittäin kysymyksiin, jotka koskevat säännölllistä ruokailua. Kokemuksesta väitän, että säännöllisyydestä lipsuminen on yksi suurimmista syistä painon nousuun. Nälässä ja kiireessä tulee  napattua mitä milloinkin suuhun ja jälkeenpäin harmittaa. Jopa lujastilempeää-sanomaa levittävä Maaret Kallio kertoi jossain haastattelussa syöneensä kiireessä pullaa nälkäänsä, kun ei muuta ehtinyt. ”Tämä ei ole laisinkaan minulle tyypillistä,” hän totesi ja syytti huonoa suunnittelua ja kiirettä. -Inhimillistä ja sattuu niin monelle meistä. Kun verensokeri laskee riittävän alas, on vaikeampaa tehdä fiksuja valintoja ja nopealla sokerilla korjataan tilanne. Valitettavasti nälkä on hetken päästä kahta kauheampi.

Säännöllisyys ruokailussa takaa sen, että ateriakoot pysyvät maltillisina, turha napsiminen aterioiden välissä jää pois ja verensokeri pysyy tasaisena. Mieliteoista on helpompi ”neuvotella” itsensä kanssa ja karkkihyllyllä malttaa miettiä minuutin, ennen kuin suklaalevy livahtaa ostoskoriin. Minuutin aikana ehtii miettiä, onko suklaalevy tarpeellinen, viekö se kohti toivottua tavoitetta ja tuleeko siitä hyvä olo. Useimmiten suklaalevy jää hyllyyn – Jos et usko, niin kokeile kahden viikon ajan. Väitän, että tulet huomaamaan muutoksen käytöksessäsi. Harjoittele, toista uutta tapaa ja harjoittele lisää. Mitä useammin annat periksi mieliteollesi, sen matalammalle laskee rimasi.  Ja jos taas osaat jättää leyn hyllyyn kerran, kaksi, kolme kertaa, on jokainen kerta helpompi ja parin kuukauden kuluttua et enää edes kävele karkkihyllyn ohi.  Valitset toisen reitin. ( sen voi tietysti tehdä jo aikaisemminkin;=))

Kuinka säännöllinen ruokailu onnistuu, kun on koko ajan kiire?

  1. Suunnittele- mieti aikataulusi etukäteen. Koskaan ei ole ollut niin paljon apuvälineitä suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan kuin nyt. Älypuhelimet, hälyttimet, sähköiset kalenterit, erilaiset ruoka-appsit, aktiivisuusmittarit jne.
  2. Tee eväät mukaan kiireisinä päivinä, kun et ehdi pysähtyä syömään. Pidä kassin pohjalla muovipussissa tai rasiassa pähkinöitä, hedelmiä tai ota proteiinipatukka mukaan. Jos et ehdi lounaalle, pakkaa ruoka mukaan. Pieneen termokseen mahtuu keitto, rasiaan ruokaisa salaatti tai pari kananrintaa jne.
  3. Osta jääkaappiin kerralla hyviä raaka-aineita ja täytä pakastin marjoilla, valmiiksi pilkotuilla vihanneksilla ja itsetehdyllä ruualla.
  4. Syö aina hyvä aamupala ja kiireisinä päivinä jopa hieman runsaampi. Jos tiedän, että olen koko aamun asiakkaissa kiinni ja ennen lounasta on vielä liikuntaa tiedossa, saatan nauttia hieman runsaammaan aamupalan, esim. 1-2 dl maustamatonta rahkaa, mysliä ja pari desiä marjoja, keitetyn kananmunan ja palan ruisleipää kalkkunan ja salaatin kera. Tällä aamupalalla pärjään hyvin lounaaseen, eikä kiljuva nälkä sotke lounaan pitämistä kohtuullisena.
  5. Varaa iltapäiväksi välipalaa mukaan. Pelkkä omena tai pieni appelsiini ei useinkaan riitä, jos päivällinen syödään vasta klo.18-19 aikaan tai jos töiden jälkeen on heti treeniä luvassa. Syö silloin hedelmän kanssa jotain proteiinipitoista, kuten kourallinen maapähkinöitä, yksi rahka ja vaikka pieni banaani. Vettä päälle ja olet iskussa treeniin!

Säännöllinen ruokailu onnistuu, kun teet pieniä muutoksia, askel kerrallaan. Mitään hokkus pokkus- keinoja ei ole olemassa, valitan! Jos koet kaikki ehdotetut muutokset hankaliksi tai sinulla on aina jokin tekosyy estämään muutosta, ei mitään tapahdu, etkä saavuta tavoitteitasi. – Minä en todellakaan ole mikään gourmetkokki, enkä aina jaksa panostaa visuaalisuuteen ja ylöspanoon, mutta kunnollisen aterian pyrin valmistamaan mahdollisimman usein niistä raaka-aineista, joita kotona on. Tällä hetkellä suosin kauden juureksia; punajuurta, erilaisia kaaleja, porkkanoita ja lanttua. Lisämakua tulee sienistä ja tuoreista yrteistä. Uunissa paahdetut juurekset valmistuvat nopeasti ja pehmeäksi haudutetut vihannekset ovat vatsalle hieman ystävällisempiä kuin aivan raaka tavara. Lisukkeeksi mifua, raejuustoa, kanaa tai vaikka linsssejä kookosmaidossa.

Tänään kaapista löytyi kanafileitä naturel, salaattia, tomaattia, paprikaa, pakastepinaattia, tuoretta inkivääriä ja valkosipulia. Sillä aikaa kun kana ja pinaatti kypsyivät paistinpannulla, tein lautaselle salaattipedin ja raastoin tuoretta inkivääriä ja valkosipulia kanan päälle. Kastikkeeksi salaattiin laitoin luonnon jugurttia ja ruokalusikallisen kylmäpuristettua oliiviöljyä. Ruokajuomana tänään roiboos tee. Valmistusaika oli noin 10 minuuttia.

Tsemppiä ja väririkasta syksyä!