Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

TERVE MAKSA- avain hyvinvointiin

Maksa-kirja-3D-501x380-2 Marja-Ruuti-kuva-2

Jonotin Terve maksa- kirjaa yli kuukauden kirjastosta ja kyllä kannatti. Toista kertaa kahlaan sitä nyt läpi muistiinpanokirjani kanssa. Monta uutta asiaa olen oppinut ja saanut ahaa-elämyksiä kirjaa lukiessani. Olen esimerkiksi ihmetellyt, miksi laihduttavilla asiakkaillani maksa-arvot nousevat hetkellisesti laihdutuksen ainana. Siihenkin sain vastauksen: keskivartalolihavat ovat alttiimpia insuliiniresistenssin kehittymiselle. Insuliiniresistenssi taas puolestaan altistaa maksan rasvoittumiselle. Kun reilusti ylipainoinen, omenavartaloinen henkilö alkaa laihduttaa, varsinkin jos laihdutusvauhti on suht nopeaa, kerääntyy maksaan ylimääräistä rasvaa. Kun paino putoaa, joskus jopa 5 kilon pudotuskin jo riittää,  alenevat rasva-arvot takaisin normaaliin. Toistuva, nopea laihtuminen ei ole suotavaa maksan terveydelle, eikä se useinkaan johda pysyviin tuloksiin. Maksaan kertynyt rasva hankaloittaa uusia laihdutusyrityksiä. Tehokkain tulos maksan terveyden kannalta saadaan, kun painoa pudotetaan pidemmän ajan jaksossa ja maltillisesti. Säännöllinen painon seuranta on kaiken a&o painonhallinnan kannalta.

Metabolinen ikä vs. biologinen ikä
Valmennustyössäni lähes jokaisella uudella asiakkaalla ilmenee kehonkoostumusmittauksessa kohonnut viskeraalirasva-arvo. Jos normaaliarvot käyttämälläni mittauslaitteella ovat 1-5, niin monilla arvo nousee yli 10, jopa yli 15. Samalla laite kertoo aineenvaihdunnallisen iän, joka voi olla 20 vuotta enemmän kuin ko. henkilön biologinen ikä. Tämä kaikki kielii liiallisesta rasvasta keskivartalossa, huonosta aineenvaihdunnasta ja mahdollisesti sisäelinten rasvoittumisesta. Ja asiakkaani taas kertovat kokonaisvaltaisesta huonosta olostaan. ”En viihdy kropassani, on kuuma ja koko ajan masentaa,” kuvaili tuntemuksiaan eräs keski-ikäinen naisasiakkaani. Ylipainoa 25 kiloa, viskeraalirasva-arvo 13 ja metabolinen ikä 17 vuotta biologista enemmän.

images-6

kuva: ”Terve maksa-avain hyvinvointiin”- kirja

Elämäntapamuutos vs. lääke
Marja Juutin tietokirja maksan hyvinvoinnista tekee juurta jaksaen selkoa maksan eri sairauksista ja siitä, kuinka ne vaikuttavat kehon toimintaan ja lisäävät elintapasairauksia: 2.tyypin diabetes, korkea verenpaine, kohonnut kolesteroli, masennus, hiljainen tulehdus elimistössä, jopa syöpä voivat juontaa ylikuormittuneesta ja heikosti toimivasta maksasta.
Länsimainen lääketiede keskittyy pääasiassa hoitamaan sairauksia lääkkeillä, mutta ennaltaehkäisy ja vaihtoehtohoidot ovat meillä vielä lastenkengissä. Ei ole enää harvinaista, että hieman yli viisikymppisellä on aamukoktailina lääkkeet verenpaineeseen, kolesteroliin, kilpirauhasen vajaatoimintaan ja särkylääke jomottaviin niveliin. Ja kaiken alle otetaan happosalpaaja, jotta vatsalaukkku kestää lääkkeiden aiheuttaman ärsytyksen. Ei ole ihme, jos tällaisen satsin jälkeen närästää, ruokahalu katoaa tai on pahoinvointisuutta.
Toisinkin voisi asioita hoitaa, mutta se vaatii aikaa, pysyviä muutoksia ruokavalioon ja pitkäjänteisyyttä. Lääke  ei aina ole paras vaihtoehto sairauden hoitoon, mutta monille se on vaivattomin tapa hoitaa oireita.  Valmennuksissa olen todistanut useamman kerran tilanteen, jossa  laihtunut asiakkaani pääsee eroon uniapneasta, kohonneesta verenpaineesta ja lääkäri on vähentänyt kolesterolilääkkeen annostusta, jopa lopettanut sen kokonaan. Sama koskee 2.tyypin diabetesta.  Aina ei edes puhuta 10-20 kilon painonpudotuksesta, vaan jo muutaman kilon karistaminen saa aikaan positiivisia muutoksia terveydentilassa ja jaksamisessa. ”Olen niin hämmästynyt ja ihmeissäni kaikesta tästä energiasta ja hyvästä olosta. Tätä muutosta on pakko jatkaa,” totesi miesasiakkaani, joka 15 kilon pudotuksen jälkeen aloitti uudelleen pyöräilyn ja polki töihin muutaman kerran viikossa. Hän oli jo liki antanut periksi ylipainolleen ja ajatteli, että oli ikäänkuin ”tuomittu” lihavaksi, koska omat vanhemmatkin olivat aina olleet reilusti ylipainoisia. Tosin sisko ja isoveli olivat molemmat liikkuvia ja hoikkia. Tässä piileekin vissi totuus: geenit eivät yksinomaan määrittele, kenestä tulee lihava ja kenestä ei. Voimme periä alttiuden lihoa herkemmin, jos ruokavaliomme on epäterveellinen ja vietämme passiivista elämää. Mutta kaksoistutkimustenkin nojalla tiedetään, että suurin vaikutus painonmuodostukseen on ruokavaliolla ja elintavoilla. Geenit voivat altistaa lihomiselle ja ne saattavat määritellä sen, mihin rasva helpoiten asettuu, mutta omilla valinnoilla voi vaikuttaa positiivisesti näihin tekijöihin.

Maksa vaatii puhdistamista ja tuoretta ravintoa
Maksa on kehon suurin rauhanen ja sen tehtävänä on mm. puhdistaa elimistöä. Maksalla on myös tärkeä rooli verensokerin säätelyssä ja proteiinien muodostuksessa. Terve maksa toimii tiiviisti yhteistyössä haiman kanssa
Maksa tuottaa tärkeitä rasvoja vereen ja muuntaa ja poistaa kehoon ulkopuolelta tulevia myrkkyjä ja kuona-aineita. Jos maksa on rasvoittunut väärien elintapojen johdosta, heikentyvät sen mahdollisuudet hoitaa näitä elintärkeitä tehtäviä. Tämän seurauksena mm.suolisto oireilee, paino nousee, mieliala vaihtelee ja keho oireilee monin erilaisin tavoin.

BI9_maksa_saately_shutterstock_70202545.png

Marja Juuti selittää maalaisjärkeen käyvästi maksan toiminnan tärkeyttä ja sitä, miksi tämän päivän elämä pistää maksan koville: liiallinen ravinnonsaanti, epäsäännöllinen syöminen, liialinen einesten käyttö, jatkuva stressi ja alkoholin käytön lisääntyminen, vain muutamia asioita mainitakseni. Hän antaa myös erittäin hyviä ohjeita maksan puhdistamiseen ja sen toiminnan vahvistamiseen.

Maksa toimii parhaiten, kun syömme puhdasta, mahdollisimman tuoretta ravintoa; marjoja, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä ja luomuviljaa. Varsinkin tuoreiden marjojen lisääminen päivittäiseen ruokavalioon auttaa ennaltaehkäisemään sairauksia, vahvistamaan vastustuskykyä ja estämään tulehduksia maksassa. Liiallinen sokeri ja rasva edesauttavat hiljaisen tulehduksen syntymistä elimistössä, mikä puolestaan altistaa sairauksille.

terveellinen-ruoka-2
Kirjan lopussa on ohjeet jokaiselle päivälle, joiden avulla maksa puhdistuu ja sen toiminta tehostuu.
Suosittelen kirjaa, valtaisaa tietopakettia hyvinvointiin, vaikka maksa ei olisikaan akilleen kantapääsi.