Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

Rentoa syömistä jouluruuasta nauttien!

Jouluna monen ajatukset pyörivät ruuan ympärillä. Mitä herkkuja joulupöytään pitäisi valmistaa ja kuinka osaisi toisaalta välttää ylensyömisen? Monet melkeinpä hankkivat itselleen lisästressin näitä asioita pohtiessaan jo etukäteen.

Joulupöydän valmistelu, kaunis kattaus, ruuasta nauttiminen ja hidas syöminen kuuluvat ehdottomasti jouluun.  Jotta nautinto olisi täydellinen, kannattaa hetkeksi pysähtyä miettimään, mitkä asiat ovat tärkeimpiä. Onko se mahdollisimman monen herkun nauttiminen joulupöydässä? Yöllä kinkun syöminen? Joulupäivänä pyjamassa hiippaileminen ja suklaan syöminen? Vai onko se perheen, sukulaisten ja ystävien kanssa yhdessäolo?  Kiireetön istahtaminen pöydän ääreen? Kiireetön aika keskustelulle ja ruuasta nauttimiselle? Näitä asioita kannattaa pohtia, kun valmistaa ruokia joulupöytään.

Perinteinen jouluruoka on melko suolaista, hitaasti sulavaa,  rasvaista ja energiapitoista. Jos oma arkiruoka on kevyttä, kasvisvoittoista ja syöminen säännöllistä, voi raskas jouluruoka aiheuttaa melkoisia vatsan väänteitä. – Muutamalla helpolla konstilla voit keventää Joulun herkkusyömistä, välttää ähkyä ja helpottaa arkeen palaamista.

  1. MUISTA LAUTASMALLI MYÖS JOULUPÖYDÄSSÄ

IMG_2223      IMG_2225

Tällä ruokalautasella kevyemmin koostettua jouluruokaa pienellä twistillä:

reilu 1 dl bataatti-chililaatikko 85 kcal ja 1 dl punajuuri-ohralaatikkoa 95kcal

70 g graavilohta n.130 kcal ja valkosipuli, tuorejuusto, rahkakastike 2 rkl  60 kcal

2 palaa saaristolaissilliä majoneesikastikkeessa  47kcal

3 dl salaatti, rucola, pähkinä, tomaatti, appelsiinisalaattia, jossa koko kulhossa 2 rkl sitruuna-oliiviöljyä  n. 40kcal

2 dl punaviiniä 139 kcal                     KOKO LAUTASEN ENERGIAMÄÄRÄ  n. 630 kcal

JOS korvaat bataattilaatikon imelletyllä perunalaatikolla, punajuuri-ohralaatikon perinteisellä lanttulaatikolla, lisäät lautaselle pari lusikallista mätiä ja smetanaa, sienisalaattia ja majoneesipohjaisia maustesillejä sekä nautit ruuan kanssa palan joululimppua, nousee kokonaiskalorimäärä lähelle 1000 kilokaloria. Ja alkoholista tulee noin 100 kcal lasillista kohden.

joulupöytä

2. SYÖ HITAASTI JA KÄYTÄ PIENEMPÄÄ LAUTASTA

Kuvassa on käytetty kilta-sarjan alkuruokalautasta. Valikoi lautasellesi kaikkea, mutta pieniä määriä kerralla. Nauti kaikki herkkusi rauhallisesti ja ruokailuun keskittyen. Laske aseet lautasellesi ainakin viisi kertaa aterian aikana ja odota vartti, ennen kuin lähdet santsaamaan.  Näillä konsteilla syödyn ruoan, vaikka kuinka herkullisen, määrä jää vähäisemmäksi. Koeta nauttia joulutunnelmasta kaikilla aisteilla!

3. KEVENNÄ JÄLKIRUOKAA

IMG_2227          IMG_2231

Monille Joulu tarkoittaa suklaata, konvehteja, joulutorttuja, stollea, juustoja ja puna- ja valkoviiniä kyytipojaksi. Näistä rasvaisista herkuista tulee helposti tuhat kaloria varsinaisen jouluruuan päälle, jos jälkiruuaksi kokoaa kaikkia herkkuja. Pienellä tuunaamisella voit keventää oloasi. Suklaata voit toki syödä, mutta ennen herkkuja voit nauttia vaikka hedelmäsalaattia, jonka jälkeen vatsa vetää huomattavasti vähemmän muuta.

Ensimmäisessä kuvassa on 3 dl hedelmäsalaattia ( ananas, appelsiini, banaani, mansikka, päärynä) ja päällä tuoreista vadelmista ja 0,2% rahkasta tehty seos. Energiaa n. 130 kcal

Hedelmäkipon vieressä kolme suklaakonventia creme-täytteillä ( n. 40kcal/kpl)  ja kaksi piparia ( n. 24kcal/ kpl), energiaa n. 170 kcal. Ja mieti, kumpi annos täyttää vatsan nopeammin?

Jouluglögissä, varsinkin alkoholipitoisessa on runsaasti sokeria, siksi kalorimäärä nousee korkeaksi. Terästetyssä glögissä on n. 120 kcal desissä eli kuvan lasissa on 240 kcal + piparit päälle

4. ÄLÄ PAASTOA ENNEN JOULUATERIAA

Varmin tapa ylensyödä  joulupöydässä on hypätä aterioiden yli päivän aikana ja säästää nälkä iltaan. Kun verensokeri on alhaalla ja nälkä valtaisa, ei maltti riitä em. asioiden toteuttamiseen. Syö hyvä aamupala ja kevyt lounas, jotta menet hyvällä mielellä joulupöytään nauttimaan ruuasta ja seurasta.

Aloita ateriasi salaateilla, rosollilla ja kaloilla säästäen rasvaisimmat herkut myöhäisemmäksi. Vältä turhaa joululimpun syömistä jouluaterialla. Vähäenergisiä jouluherkkuja nautiessasi vatsasi täyttyy kevyesti, eikä tilaa jää enää niin paljoa raskaammille herkuille.

5. KOKONAISUUS RATKAISEE

Joulu on varmasti väärä ajankohta miettiä laihduttamista tai noudattaa tiukkaa diettiä. Jouluruuasta voi nauttia kohtuudella ja jouluhan kestää vain pidennetyn viikonlopun ajan :=) Vanha sanonta pitää niin paikkansa, olit sitten laihduttaja tai painonhallitsija. Tiedät tämän: ” ei ole väliä, mitä syö joulun ja uuden vuoden välillä, vaan…..”

Haluan toivottaa Sinulle rauhallista, nautinnollista ja ihanaa Joulun aikaa tämän pienen värssyn kera:

”Ystävä rakas kuule tätä,
tekemättä jotain jätä!
Näytä kiireelle kieli
ja ota rento mieli.
Muista tähdet ja taika
ja unohda sitten aika.

Joulu on aikaa iloista,
ei silloin tehdä työtä.
Ei piitata me kiloista,
vaan syödään pitkin yötä.”

Jouluisin terveisin!

normal_Tonttu_ja_lyhty_a

Tiina-tonttu