Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

Lomailua kevyesti syöden ja liikkuen

 

Monet laihduttavista asiakkaistani pelkäävät hyvin alkaneen laihdutuksen kaatuvan loma- tai työmatkaan ulkomailla. Edustussyöminen, notkuvat buffet-pöydät ja pitkät lounaat koetaan suurina koettelemuksina, jotka saattavat suistaa laihduttajan liialliseen herkutteluun ja ylensyöntiin.

Cambridge Boot Camp-leirillä testasimme viikon ajan kevyempää syömistä ja taso-ohjelmaan sopivaa liikuntaa. Tavoitteena oli tulla samanpainoisena tai jopa hieman hoikempana kotiin.

Olen testannut taso-ohjelmaa reilu vuosi sitten, kun aloitin Cambridge-valmentajana. Olin ollut vaivasenluuleikkauksessa ja kuuden viikon liikuntakiellon aikana testasin ohjelmaa tasoittain ykkösestä kuutoseen. Sairaslomani lopulla kävin jo punttisalilla tekemässä lihaskuntotreeniä ylä- ja keskivartalolle ja jaloille sellaisia liikkeitä, joissa paino ei tullut jalkaterälle. Tuon jakson aikana painoni tippui 2,5 kiloa, josta 0,8 kiloa oli lihasmassaa.

Toinen testijaksoni kesti yhden lomaviikon verran. Kotipuntari näytti 59.1 kiloa lähtöaamuna.

Ensimmäiset lomapäivät menin noin tasoilla yksi ja kaksi, siis alle 1000 kilokaloria päivässä. Aamut alkoivat pirtelöllä ja marjoilla sekä runsaalla vedellä. Aamun liikuntana oli ryhtikävelyä, kevyttä sellaista rannalla oman kunnon mukaan. Lounaaksi nautin kevyen salaatin ravintolassa ja pirtelön välipalaksi. Ravintolassa tilasin kreikkalaisen salaatin ja pyysin vain vähän fetajuustoa ja senkin eri lautaselle, samoin kuin oliiviöljyn. Annostelin öljyn ja fetan itse salaattini joukkoon. Pöytään oltiin tuomassa myös vaaleaa leipää, mutta pyysin viemään korin pöydästä pois.

Iltapäivän liikunta oli joogaa ja vesijumppaa, jossa jokainen pystyi valitsemaan tehotason itse. Vesi kannattelee hieman tuhdimpaakin henkilöä ja tarjoaa liikkeisiin silti kunnon vastuksen.

Iltaruuaksi söin paikallisen vihanneskeiton ja palan halloumijuustoa. Sillä pärjäsi mainiosti seuraavaan aamuun. Jokaisena päivänä join vähintään 3,5 litraa vettä, koska hikoilu oli aivan toista luokkaa 30-asteen helteessä kuin kotona.

IMG_1772

Kolmantena ja neljäntenä päivinä siirryin tasoille kolme ja neljä, jossa Cambridgeaterioiden lisäksi nautitaan kaksi normaalia ateriaa, hedelmiä, aamupala ja marjoja. Asuimme apartementos- tyyppisessä hotellissa, jossa puuron ja kahvin keitto onnistui mainiosti. Aamupuuroa täydensin jugurtilla ja hedelmällä.

Kun energiaa tuli hieman enemmän, nousi liikunnan teho myös hitusen tai oikeastaan aika lailla neljäntenä päivänä . Kick-boxing Euroopan mestari veti meille melkoisen hikisen kuntopiiritreenin, mutta kummasti kehosta vaan löytyi uusi turbovaihde, jonka avulla treenistä selvittiin. Katselin sykemittaristani, että keskisykkeeni oli 135 ja reilun tunnin hikoilun aikana paloi liki 400 kilokaloria.

IMG_1837  IMG_1844

Treenin jälkeen nautin patukan ja mansikkapirtelön ja liki litran vettä, pari desiä kerrallaan.

Illan kevyt vesijumppa palautti lihaksia mukavasti aamun rehkimisestä ja iltaruuan jälkeen tehty pieni kävely teki todella hyvää, varsinkin pohkeille.

Iltapalaksi nautin ravintolassa ison kulhollisen kreikkalaista salaattia fetajuustolla ja tonnikalalla, hieman leipää ja humusta.

Jatkoin lomaani taso-ohjelmaa seuraten niin, että viimeisinä päivinä energiaa tuli jo hieman yli 1500 kilokaloria. Aamupalana oli reilu munakas salaatilla, lounaaksi kalaa ja salaattia ja välipalaksi patukka ja hdelmä.

Liikunnan määrä kasvoi samaa vauhtia. Torstaina oli vuorossa ulkotreeni Pamboksen vetämänä; koordinaatiota, hyppyjä, juoksuja, reaktioharjoituksia ja muuta hauskaa. Kick-boxingmestari sai meistä taas kertaalleen mehut irti.

Viimeisenä lomapäivänä teimme aamulla reilun tunnin PHA-patteriharjoituksen kuminauhoilla. Jokaista liikettä toistettiin 15 kertaa ja sarjoja oli kolme. Treeni alkoi porrasaskelluksella ja itse kävin vielä reilun puolen tunnin rantakävelyllä ennen yhteistä jumppaa. Kyseisen päivän ruokailut olivat kevyitä, sillä illalla oli vuorossa meze-illallinen.

IMG_1867

 

Tapasimme loman lopussa paikallisia Cambridgevalmentajia sekä toimintaa johtavan, ihastuttavan pariskunnan, Helen ja Peter Zenioksen.

Oli mielenkiintoista tutustua heihin ja kyproslaisiin valmentajiin sekä saada läpileikkaus heidän vuonna 2006 alkaneesta toiminnasta, joka kattaa nyt Kyproksen lisäksi myös Australian. – Kyproksella asuu reilut 800.000 ihmistää ja valmentajia on 55. Ylipaino on kasvava ongelma myös Kyproksella. Länsimaiset ruokaketjut ovat tuoneet omat pikaravintolansa jokaiseen kaupunkiin ja nuoriso tottuu napotelukulttuuriin. Kyproslainen ruokahan koostuu pääasiassa vihanneksista, kalasta, lampaan- ja possunlihasta sekä juustoista. Rasvana käytetään oliiviöljyä ja monissa ruuissa on pähkinöitä mukana. Ihanteellinen kokonaisuus, josta valitettavan moni on lipsunut pikaruokiin ja puolivalmisteisiin.

IMG_1554

Lomamme huipentui perjantai-illan meze-illalliseen. Aloitimme illan etkoilla huoneessamme ja korkkasimme neljän naisen kesken yhden kuohuviinipullon. Juotavaa tuli reilu lasillinen naiseen. – Ihastuttava kyproslainen ravintola sijaitsi kukkulalla, hieman Larnacan ulkopuolella. Vanhassa majatalo-tyyppisessä ravintolassa oli avara sisäpiha täynnä pöytiä ja oliivipuita. Ruokaa tarjoiltiin yhtenä siimana ja isäntämme Peter kehotti maistamaan jokaista ruokalajia vain lusikallisen. Viisas neuvo, sillä erilaisia herkkuja tuli varmasti liki kaksikymmentä: kreikkalaista salaattia, tsatsikia, valkosipulileipää, paahdettuja munakoisoja, oliivitahnaa, paikallista makaronisalaattia, papuja, kanaa vartaassa, possua, lammasta, maksaa, paahdettuja perunoita, okraa, paahdettua fetajuustoa ja halloumia. Ja jälkiruuaksi vielä hunajassa lähes uivaa, rasvaista piirakkaa ja tietysti kyproslaista kahvia.

Tästäkin illallisesta selvittiin kunnialla, kun vatsaa ei täytetty leivällä, perunalla ja jo entuudestaan tutuilla mauilla. Kun lautaselle otti vain nokareen eri ruokalajeja, jäi kokonaisuus kohtuulliseksi. Ja kaksi lasia paikallista valkoviiniäkin mahtui vielä päivän kaloreihin mukaan.

Viimeinen lomapäivä alkoi hieman pidemmällä lenkillä ja omalla vesijumpalla. Ihastelin auringon nousua ja siitä nauttivia kalastajaherroja, jotka kaikessa rauhassa seurasivat onkensa liikkeitä ja jutustelivat serkkaisesti. Carpe diem!

IMG_1916

Edellisen illan turvotus oli tiessään vesijumpan jälkeen ja olin valmis kotimatkalle. Matkustuspäivän menin alemmalla tasolla ja jätin lentokoneessa tarjotun ruuan väliin. Kotivaaka näytti sunnuntaiaamuna 58.6 kiloa.

En koe, että olisin jäänyt mistään suuresta herkusta paitsi lomani aikana. Join kohtuullisesti valkoviiniä viimeisinä päivinä, söin yhden frozen yogurt-annoksen ja kolme palaa tummaa suklaata. Nautin kreikkalaisesta ruuasta, maistoin yli kymmentä paikallista herkkua ja söin hieman uunileipää.

Lomalla voi siis syödä kevyesti ja palata takaisin kotiin ilman lisäkiloja, kun muistaa pari olennaista asiaa:

1. Säilytä normaali ateriarytmi, jotta verensokeri pysyy tasaisena. Näin pystyt helpommin sanomaan ”ei kiitos” jäätelölle, makeisille ja muille makeille houkutuksille

  1. Muista juoda riittävästi . Varsinkin lämpimissä maissa varaa vettä huoneeseen ja reppuun. Vältä makeita virvoitusjuomia ja ole kohtuullinen alkoholin kanssa.
  2. Maista paikallisia ruokia ja opi jakamaan annoksia seuralaistesi kanssa
  3. Pidä liikuntatottumuksistasi kiinni- kävele, ui, vältä turhaa istumista