Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

Ryhdistäydy!

Aurinkoista huomenta Larnacasta!

Ihanat, aurinkoiset aamut ja yli kahdeksan tunnin rauhallisesti nukutut yöt takaavat loistavan startin lomapäiville. Aamut alkavat Cambridge Boot Campillä klo.8 aamutreeneillä. Eilen aamulla tapasimme hotellin ala-aulassa hieman ennen kahdeksaa ja suuntasimme rannalle harjoittelemaan ryhtikävelyä ja pose-tekniikkaa. Päivän teema kaikkinensa oli hyvä ryhti ja kuinka sitä harjoitetaan ja kuinka se ylläpidetään arjessa. Hyvä ryhti ja hallitusti kannettu asento saa jokaisen näyttämään pari senttiä pidemmältä ja muutaman kilon hoikemmalta. Alavatsan pömppökin katoaa tai ainakin pienenee puoleen, kun oikeiset itsesi.

Paljain jaloin tepastelimme jonossa pitkin rantahiekkaa kuin kanat orrella. Tehtävänä oli nimittäin seurata, minkälaista viivaa pitkin askellamme ja minkälainen jalkaterän kuva hiekkaan painautuu. Kyllä siinä samalla ehti ihailla auringon nousuakin ja tuntea lämpötilan nousemisen. Yllättävän haastavaa oli harjoitella samaa viivaa pitkin kulkemista ja lantion kevyttä kiertymistä askelluksen aikana. Me suomalaiset naisethan olemme tottuneet kulkemaan ripeillä askeleilla ja tehokkaasti taivaltaen. Nyt piti opetella kissamaista keinuntaa, latinomaista tuttua pehmeää ja ylvästä J-Lo kävelyä. Annika lupasi, että vihellyksiä alkaa kuulua, kun saamme kunnon lantion keinutuksen ja rullauksen onnistumaan. – Sitä odotellessa!

IMG_1787

Päivä jatkui ryhtiteemalla. Kuvasimme pareittain toisiamme ja korjasimme puolin ja toisin parin ryhtiä ja asentoa. Sivukuvassa asentoni oli vielä aika siedettävä, mutta takaapäin otettu kuva ei ollut mukavaa katseltavaa: oikea lapa roikkuu alempana, vyötärönauhalla on merkillistä, rypyttynyttä nahkaa ja pakarat ovat eri korkeudella. Jotain pitäis tehdä! Ryhtihän pitäisi olla rento ja luonnollinen, ei sotilasmaisen jäykkä. Iän karttuessa ja istumisen lisääntyessä lantio tuppaa valahtamaan alle, pakarat roikkuvat kuin tyhjät suodatinpussit, lanneranka oikenee, rinta painuu kasaan ja pää työntyy eteen. Not a pretty sight! Tätä kehitystä vastaan teimme korjausliikkeitä ja kuminauhajumppaa. Huonontuneeseen ryhtiin voi vaikuttaa ja asentoa parantaa, mutta viitsimistähän se vaatii. Pientä jumppaa joka päivä ja oman asentonsa tiedostamista. Kun ryhtijumppaa alkaa tehdä säännöllisesti, huomaa pian kolotusten ja kipujen vähentyvän.

( jumppaohjeita tuonnempana)

IMG_1790        IMG_1806       IMG_1805

Ryhtijumpan jälkeen oli ihanaa siirtyä altaaseen vesijumppaan. Iloinen ja paikoin äänekäs ryhmämme tallentui monelle videolle ja saimme pari paikallista tyttöä jumppaamme mukaan. Annikan 45 minuutin tehosetti nosti hien pintaan, altaassakin. Ja voi, että pienet nokkaunet poolilla maistuivat jumpan jälkeen.- Sitten olikin jo huikea nälkä. Kävelimme Pian kanssa supermarkettiin, jonka löytäminen kartan avulla oli vastaanoton rouvan mukaan ”very easy.” Olemme Pian kanssa todenneet, että olemme surkeita suunnistajia molemmat. Edellisenä päivänä kävelimme kevyesti 180-astetta väärään sunntaan, vaikka rantaviivaa ei ole ihan helppo hukata. Mutta onnistuimme siinäkin. No, tulihan käveltyä. Askeleita muuten päivän aikana kertyi 18 560. Ja ehkä 4000 niistä tuli hakoteiltä. Matkailu avartaa!

Illalla ohjelmassa oli vielä pari tuntia luentoa omasta kehityksestä valmentajana ja omista tavoitteista. Kahden melko pitkän ja aktiivisen päivän jälkeen totesin omalta osaltani, että näitä ajatuksia työstän tuonnempana, ladatuin akuin ja levännein mielin. Nyt pää oli tyhjä tai oikeastaan liian täynnä ajatuksia, jotta olisin voinut tavoitteitani tai toiveitani rationaalisesti  purkaa paperille.